IAA 2023: Volkswagen zet GTI onder stroom

De GTI heeft ook in het elektrische tijdperk nog een plaats bij Volkswagen. Vandaag is het nog een concept, maar de beslissing is genomen: de ID. GTI Concept gaat in productie.

Gepubliceerd op 4 september 2023
Leestijd : 2 min

Deel

IAA 2023: Volkswagen zet GTI onder stroom

Op de IAA in München toont Volkswagen de ID. GTI Concept, een sportieve hatchback die de GTI-legende voortzet. Als basis dient de ID. 2all, het prototype van een compacte elektrische stadswagen die vanaf 2025 voor ‘slechts’ 25.000 euro te koop is. De ID. GTI Concept is niet zomaar een stijloefening, want Volkswagen heeft de knoop al doorgehakt: hij gaat in productie.

Andreas Mindt, die onder meer al de eerste Tiguan en zevende generatie van de Golf tekende, is verantwoordelijk voor het design. “Met de ID. GTI Concept tonen we dat de GTI-filosofie een toekomst heeft bij Volkswagen. Naar mijn mening is de krachtige ID. 2all de perfecte basis voor een elektrische GTI. Ik had de GTI zelfs al in gedachten toen ik de ID. 2all voor het eerst op papier zette”, zegt de designdirecteur.

volkswagen-id-gti-concept-2

‘Injection’ wordt ‘Intelligence’

De GTI is erg belangrijk geweest voor Volkswagen, een traditie die begon in 1976 met de eerste Golf GTI. Ook de ID. GTI Concept is een compacte, dagelijks bruikbare hot hatch (4.104 mm lang). De invulling van de drie bekende letters verandert nu wel. ‘Gran Turismo Injection’ evolueert naar ‘Gran Turismo Intelligence’.

Advertentie – lees hieronder verder

In de grille – die hier natuurlijk gesloten is – mag het rode biesje niet ontbreken. Dat loopt over de volledige breedte onder de led-matrixkoplampen. Het Volkswagen-logo is verlicht in het wit. Dikke bumpers, een honingraatrooster, een grote achterspoiler, velgen van 20 duim: het geheel oogt zeer sportief. De ID. GTI Concept is 5 cm langer, 3 cm breder en 4 cm lager dan de ID. 2all waarop hij gebaseerd is.

volkswagen-id-gti-concept-7

GTI Experience Control

In het interieur keert het bekende golfbalontwerp van de pookknop uit de eerste GTI terug op de zogenaamde GTI Experience Control. Dat is een bedieningsunit op de middenconsole waarmee je het karakter van de auto kunt aanpassen via allerlei parameters, zoals de reactie van de aandrijving, de geluidservaring, het onderstel, de besturing of zelfs ‘gesimuleerde’ schakelpunten in de stijl van een historische Golf I GTI uit 1976 of Golf II GTI 16V uit 1986.

Behalve dat de vooras een elektronische zelfsper krijgt, geeft Volkswagen nog niet veel prijs over de onderliggende techniek. De klassieke ID. 2all is 226 pk sterk, deze GTI doet er ongetwijfeld nog een schep bovenop. Liefhebbers van deze elektrische GTI moeten echter nog enkele jaren geduld oefenen. Misschien wel tot 2026, als cadeau voor de vijftigste verjaardag van de eerste Golf GTI?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
51.605 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.